Lillasyster och lilla Storasyster -

Äpple-experiment

När man sitter i lugnan ro och bloggererar så ser man ett inlägg som Sara har skrivit (klicka på länken för att läsa) där hon skriver om mina livsmedels-kontrolls-metoder. Jag ville veta om det jätte-röda äpplet hade vitt eller gult fruktkött. För det finns ju röda Snövit-äpplen med vitt fruktkött, nästan rosa som är supergoda. Och så finns det röda äpplen med gult fruktkött (typ Royal Gala) som jag inte gillar så väldans mycket.

Det var alltså något jag kom på i stunden. Gult fruktkött luktar sötare än vitt, så då skulle jag kunna känna på lukten vad det var för äpple.

Det här behöver du:
- Ett väldigt rött äpple (oidentifierat fruktkött)
- Ett väldigt grönt äpple med vitt fruktkött (Granny Smith, mums)
- Ett medelrött äpple med gultfruktkött (typ Royal Gala)

Gör såhär:
1. Lukta på det medelröda äpplet. Det bör lukta söt-aktigt och sliskigt. Memorera doften.
2. Lukta på det väldigt gröna äpplet. Det bör lukta friskt och syrligt. Memorera doften.
3. Lukta på det vädigt röda äpplet. Matcha dess doft med de tidigare dofterna. Luktar det sött så har äpplet gult fruktkött. Luktar det friskt så har äpplet vitt fruktkött.

Så mycket text om äpple-fruktkött! Är inte det rätt ointressant att läsa om?

Sofia

Allas kommentarer
Detta skrev Sofie!

Sofia, vad dillar du om...?

Detta skrev Sara

Hahah du är ju speciell du Sofia ;)

2011-03-24 @ 06:36:30
URL: http://sarawinter.blogg.se/

Skriv en kommentar här:

Ditt vackra namn är
Ska vi komma ihåg dig?

E-postadress: (den visas inte)

Har du en hemsida/blogg? Skriv adressen här:

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0